Skip to main content

Merealisasi Sebuah Impian

Banyak orang mungkin sudah memiliki tujuan hidup, sudah menetapkan sebuah impian besar, goals, target..

Namun hanya sedikit orang yang benar-benar "mampu merealisasikan" dan mewujudkan nya dalam kehidupan nyata..

oleh itu sila anda berdiri didepan cermin besar sekarang..

Tatap dan lihat orang yang sedang berdiri tegap didepan anda, lalu tanyakan kepadanya..

Tanyakan dengan tegas,

-Siapa kamu?

-Apa tujuan besar hidupmu?

-Apakah kamu tahu, tujuan Tuhan menciptakan dan menghadirkan kamu dimuka bumi ini?

-Apakah kamu sudah tahu, misi dan peranan besar yang Tuhan amanahkan kepadamu?

-Apakah kamu merasa keberadaan kamu di muka bumi ini adalah sebuah kebetulan, atau memang sudah menjadi rancangan besar Tuhan?

-Mengapa tujuan ini sangat penting bagi kamu?

-Mengapa tujuan ini mutlak harus terjadi dan tidak ada pilihan lain?

-Apa pentingnya tujuan ini bagi kehidupan masa depan mu?

-Apa yang terjadi jika tujuan ini tercapai?
-Apa yang akan kamu dapatkan?
-Apa yang kamu rasakan?

-Apa pentingnya tujuan ini bagi orang-orang yang kamu cintai?

Ingat, hindari perdebatan dengan orang didepan anda..

Seboleh mungkin, ajak ia berbincang(orang yang didepan cermin itu) untuk membicarakan pentingnya tujuan anda, ajak ia agar mau bekerja sama, pujuk, arahkan ia agar semakin yakin dan percaya bahawa untuk mencapai tujuan ini adalah hal besar dan sangat penting baginya..

Agar ia semakin optimis, bersangka baik, hidup dalam situasi positif tanpa menyalahkan orang lain dan semangat untuk meraih tujuan hidupnya tanpa alasan, dan tidak ada pilihan lain!

Hingga ia merasa dirinya berharga, dirinya punya peranan besar dan penting, kewujudan dirinya diperlukan oleh kehidupan ini..

HARGAI DIRIMU!

kebanyakkan orang sangat "mengenal" dengan baik orang lain,

Mengagumi dan membuat mereka idola hebat yang bernama "orang lain"..Malah kadang kadang BERKEINGINAN ingin menjadi seperti orang lain itu..

Tapi sayangnya, dia sama sekali "tidak mengenal" dirinya sendiri dengan baik..

Ada 4 KUNCI UTAMA untuk menjadi Peribadi hebat, yang mampu mempengaruhi dan menginspirasi orang lain :

1.Menerima diri sendiri (Self Acceptance)

2.Percaya diri (Self Confident)

3.Menghargai diri sendiri (Self Esteem)

4.Mencintai diri (Self Loving)

bagaimana mungkin kamu boleh mengagumi orang lain dengan begitu hebatnya, tapi disisi lain kamu "menolak" dan tidak mengenali kehebatan dirimu sendiri?

lihat orang yang ada di depan cermin itu tadi,  itulah wajah yang perlu:

Kamu kagumi..
Kamu hargai..
Kamu cintai..
Kamu idolakan..
Kamu puji-puji..
Kamu beri penghargaan...

Siapa lagi yang akan memberikan semangat dan penghargaan dengan tulus, selain dirimu sendiri?

Saat dirimu merasa penat, kesepian, ketidakcelaruan, tidak percaya diri, dan perasaan tidak berdaya dan mampu, beri tepukan "penguatan" di dadamu,

Katakan kepada dirimu sendiri..

"Kamu pasti boleh!"
"Kamu harus kuat!"
"Kamu harus tegar!"
"Kamu harus segera bangkit!"
"Kamu pasti mampu!"

"Tunjukkan dan buktikan kepada dunia, bahawa kamu itu hebat!, kamu itu luar biasa!, kamu boleh mencapai apapun yang kamu inginkan!"

Orang lain berhak untuk mengecilkan, merendahkan, dan meremehkan dirimu, tapi jangan pernah sekalipun kamu mengecilkan "dirimu"...

Orang lain berhak untuk pergi meninggalkanmu, tapi jangan pernah sekalipun kamu pergi meninggalkan "dirimu"..

Orang lain boleh tidak mempercayaimu, tidak menghormati, tidak menghargaimu, tapi jangan pernah sekalipun kamu tidak menghargai "dirimu"..

Terima dirimu.
Percayalah dengan dirimu.
Hargai dirimu.
Cintai dirimu.

Beri motivasi, semangat, penghargaan yang tulus kepada dirimu agar kamu terus bangkit memperjuangan hidupmu.

Sahabat..
Anda tidak akan pernah sampai kepada tujuan mulia anda, jika anda tidak percaya dan meyakini, bahawa tujuan hidup anda merupakan hal yang mutlak yang harus terjadi, tidak ada pilihan lain, dan sangat penting untuk kejayaan anda dunia dan akhiratmu maka teruskan hidupmu dengan penuh syukur, yakin dan semangat yang tidak pernah mengalah untuk memperjuangkan hidupmu sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

Bila Ada Depan Mata Tak Tahu Menghargai.. Kalau Dia Pergi.........

Mukadimah........... Saya nak kongsikan dengan korang tentang topik yang agak menarik pada pandangan saya... Setelah saya mengGOOGLE, rupanya topik ini menjadi perbualan ramai orang, bukan saya seorang saja yang merasai perkara ini... Bila orang dengar topik ini ramai yang akan salah anggap ataupun salah faham, tambah2 lagi orang yang begitu berjurus dalam ilmu agamanya.. Maafkan saya jika berbicara sedemikian.. Ini memang hakikat yang berlaku dalam kehidupan  sekeliling saya.. Bila kita mengatakan diri kita seolah2 xdihargai oleh insan yang kita sayangi, pastinya mulut mereka pantas menepis dgn pantas seolah2 perkataan TAK DIHARGAI itu ibarat TIDAK BERSYUKUR dgn apa yang kita ada.. Memang benar, kita patut bersyukur dgn apa yg kita ada..SEADANYA.. tapi kadangkala, bila kita berbicara soal perasaan ni, ada segelintir masyarakat sekeliling kalian yang tidak mampu berfikir sebaik-baik pemikiran kalian.. Kerana cara mereka berbeza dari cara kalian juga mungkin cara saya s

lelaki & perempuan....cinta & hanya kawan?

Boleh ke hubungan persahabatan lelaki dan perempuan menjalinkan persahabatan? boleh kah hubungan yang terjalin atas dasar kawan semata-mata? jika ya, akan wujudkah rasa berlainan di antara mereka suatu hari nanti? lelaki mahupun perempuan sama sahaja. mungkin ya, berkawan dengan yang berlainan gender ini lebih cool kerana perspektif kedua-duanya adalah berbeza.bagi perempuan, berkawan dnegan lelaki adalah lebih cool kerana lelaki sering rasional dan melihat sesuatu daripada sudut yang berbeza. kadang kala mereka lebih memahami daripada kawan perempuan. berkawan dengan lelaki dan bertemankan seorang lelaki pula adalah berbeza. Teman lelaki adalah lelaki yang akan membuatkan anda sanggup melakukan apa sahaja buat diri nya. Dia juga akan membuatkan anda rasa istimewa kerana wujudnya hubungan yang tidak mampu dijelaskan antara anda dan dia. Itulah yang dinamakan cinta. **iyer ke aku nie selain daripada kawan lelaki dan teman lelaki, ada satu lagi yang akan wujud di anta

benar : IMAN tak dapat diwarisi

Iman tak dapat diwarisi Dari seorang ayah yang bertaqwa Ia tak dapat dijual beli Ia tiada di tepian pantai Sejak dari kecil saya telah didedahkan dan seringkali lagu ini didendangkan di cuping telinga saya.Ini serangkap lirik lagu nyanyian kumpulan raihan bertajuk Iman Tidak Dapat Diwarisi.lagu ini membawa erti yang sungguh mendalam bagi saya..Cukuplah jika saya katakan seperti itulah kiranya gambaran tentang makna keimanan. Saya ambil contoh kecil di lingkungan sekitar kehidupan saya. Seorang ayah yang dengan zuhudnya menjalani hidup, begitu ikhlasnya mengarungi kehidupan, begitu sabarnya menapaki jalan kehidupan, begitu dekatnya dia dengan yang memberinya kehidupan, tapi siapa yang bisa menjamin kalau keturunannya akan mewarisi sifat dan perilaku si ayah tersebut? Tidak ada bukan? dan begitu juga sebaliknya, seorang anak yang tumbuh di lingkungan yang serba tidak baik, justru dia dapat hidup dengan baik, dekat dengan sang penciptanya… Begitulah keimanan, tak dapat diwarisi oleh s